Escalada: Obertura de l’Esperó Woodman al Tossal Gros

El Tossal Gros, a la vessant de l’embassament d’Escales es, junt amb el Roc de Sant Cugat, una de les estribacions mes occidentals de la serra de Sant Gervas. El seu cim es troba situat en una carena de perfils suaus, molt boscosa per la vessant nord i amb prats d’herba cap al sud. Cap a l’oest, però, els relleus es tornen mes abruptes i forma una paret de roca calcaria anomenada Roca Casterner. Des de la carretera N-230 podem apreciar un marcat esperó que puja directe al cim. No es tracta d’una línia molt remarcable des de el punt de vista d’un escalador, sobretot per la seva llarga aproximació, la seva dificultat i el seu curt recorregut. Mes aviat seria una curiositat per aquells qui volen conèixer un indret poc concorregut alhora que fan una excursió i una grimpada en un lloc bonic.

Així que, a l’estiu de l’any passat, explorant aquest indret, varem deixar obert l’Esperó Woodman, una escalada fàcil de 4, 4+, però a on cal estar atent en les qualitat de la roca. La via ha quedat equipada a les reunions amb parabolts de 8mm i pitons i també amb algun pitó de progressió. Per repetir-la caldrà portar bagues, algun friends i un petit joc de tascons.

Tenim 2 possibilitats per aproximar-nos a la via.

• 1º Si disposem d’un vehicle tot terreny, venint per la N230 ens desviarem abans del poble de Sopeira per una pista en mal estat en direcció a Llastarri. Remuntant el Clot de Llastarri, deixarem el trencall cap aquest poble abandonat a l’esquerra i continuarem pujant fins La Collada a on tenim el Roc de Sant Cugat a l’esquerra. Allí aparcarem i continuarem caminant per un sender poc fressat en direcció a un marcat coll a on girarem a l’esquerra cap al Tossal Gros 40′ des del cotxe. Abans d’arribar-hi, flanquejarem a la dreta per una pendent suau d’herba fins a un collet 10′ . Aquí ja veurem l’esperó i començarem a baixar amb fort pendent pel vessant oest per una zona densa de boixos que ens farà feixuc el progressar. Anirem cercant el millor pas cap a la dreta fins a la base de la via amb compte de no aproximar-nos massa a l’estimball que tenim a sota. Per trobar la 1ª reunió, des del el fil de l’esperó grimparem uns 15m a la dreta per una canal fins que ens trobem a l’esquerra el parabolt i un pitó de la reunió . L’inici es per una evident fissura-canal.

• La 2ª opció es mes llarga i mes interessant. Amb un vehicle normal, alt a poder ser, ens podem aproximar des de la carretera del coll de Perves N-260. Agafarem el trencall cap a Adons i en 1 km girarem per una pista sense asfaltar a la dreta cap al Mas del Gras.
    Obrirem una tanca pel bestiar i continuarem per la pista que ara esdevé mes dolenta. Passarem una altre tanca de bestiar i, en arribar un bosc de pins trobarem un altre trencall a l’esquerra que, en un parell de km ens portarà fins al coll de Sant Roc d’Adons. Aquí deixarem el vehicle. Veurem un cartell indicador cap a Llastarri però aquest camí es troba en molt mal estat i es molt perdedor. Es millor remuntar sense un camí definit, el llom que tenim al sud fins a trobar-nos un sender que flanqueja a la dreta i que mes endavant es dilueix tot i que està marcat amb fites. Hem d’arribar sense pujar massa i ja, sense camí, fins a la Canal del Pubill 1h15′ des del cotxe. Com a referencia, l’haurem de travessar per on el llit de la canal forma un prat pla molt bonic. Seguirem flanquejant amb alguna pujada fins al llom a on veurem el Tossal Gros mirant cap avall. Baixarem fins al marcat coll de la 1ª opció 2h des del cotxe. Trobarem aquí un altre cartell indicador.